ISO belgesi: ISO, İngilizce kökenli bir kısaltmadır. Açılımı İnternational organization for standarization şeklindedir. Türkçede uluslararası standartlar organizasyonu anlamına gelir. Bu anlamıyla ISO uluslararası standartları belirleyen bir birliğin ismidir. Bu birliktelik özellikle bilgisayar ve iletişim alanında ki standartları belirlemeyi kendilerine vazife edinmiştir. Bu birliktelik gönüllü bir birlikteliktir. ISO 1946 yılında Cenevre’de kurulmuştur. Kuruluşunda 89 ülkenin yer aldığı İSO’nun bugün 162 üye ülkesi vardır. ISO’nun başlıca faaliyetleri; ölçme, yabancı adları çeşitli dillere çevirme, parçaların taşıması gereken özelliklerini belirleme, standartlaştırma şeklindedir. Teknoloji alanında ki hızlı değişimler nedeniyle ISO standartları her 5 yılda bir gözden geçirilerek gerekli değişiklikler yapılır. ISO’nun en temel amacı uluslararası mal ve hizmet değişiminin hızlı bir şekilde gerçekleşmesini sağlamaktır.
Uluslararası Elektroteknik Komisyonunun çalışma sahasına giren elektrik ve elektronik mühendisliği konuları dışında, bütün teknik ve teknik dışı dallardaki standartların belirlenmesi çalışmalarını yürütmek gayesiyle 1946’da Cenevre’de kurulan Uluslararası teşkilattır.
İngilizce International Organization For Standardization kelimelerinin baş harflerinin birleşimi olarak ISO diye de bilinir. Uluslararası Standartlar Teşkilatına üye ülkelerin sayısı 80’in üzerindedir. Teşkilat üyesi olan milli birimler kendi ülkelerinde standartlar konusunda en yetkili kuruluşlardır. Her ülke teşkilatta yetkili bir organ tarafından temsil edilir.
Standartlaştırma, ölçme, adlandırma ve yabancı adları çeşitli dillere çevirmeyle, makinelerin, deney idarecilerinin, aletlerin, işlemlerin, yüzeylerin, malzemelerin ve parçaların taşıması gereken özelliklerin ve bu özelliklerin arz edilme biçiminin tespiti gibi konular Uluslararası Standartlar Teşkilatının faaliyet sahasına girer.
Bu teşkilat talep üzerine özel bir ilmi standart konusunu çözüme bağlamak üzere uluslararası teknik komiteler kurarak bu komitelerin çalışmalarının neticelerini Uluslararası Standart (IS) olarak yayımlar. Teknolojik ihtiyaçlardan dolayı ISO standartları her beş yılda bir gözden geçirilir ve gerekli değişiklikler yapılır.
Kalite “ bir mal veya hizmetin müşteri beklenti ve gereksinimlerini karşılayabilme yeteneğidir” diye de tarif edilebilir. Tüketicilerin beklentilerine bağlı olarak, kalite kavramı topluma, toplumun kültürel gelişimine, beğeni ve alışkanlıklarına göre değişen bir kavramdır. Amaç müşteri beğeni ve gereksinimlerini daha iyi yakalamak ve rakiplerinden daha iyi mal / hizmet üretmektir. Müşteri tatminidir; ürün veya hizmetin iyi olup olmadığı konusunda son kararı müşteri verir.
Süreçtir; süregelen bir gelişmeyi sağlar. Yatırımdır; uzun dönemde bir işi hatasız yapmak sonradan düzeltmekten daha ucuzdur. Kalite bir programa uymak, işleri zamanında yapmaktır. Kalite, kusursuzluk anlayışına sistemli bir yaklaşımdır. Kalite, şartlara uygunluktur. Uluslararası Standart Bürosu ISO’ nun kalite için yaptığı tanım şöyledir: “kalite, bir mal ya da hizmetin belirli bir gereksinimi karşılayabilme yeteneklerini ortaya koyan karakteristiklerin tümüdür.”
Kuruluşun en üst yetkililerince belirlenmiş tüm eğilimlerdir. Kısaca “müşteri memnuniyeti” ve “sürekli iyileştirme” olarak özetlenebilir.
Kalite politikasını, amaçlarını ve sorumluluklarını belirleyip bunları kalite sistemi içinde planlama ve kontrol gibi yöntemlerle gerçekleştirmeye yönelik tüm faaliytlerdir.
Toplam kalite yönetimi tky “İç ve dış müşteri beklentilerinin aşılmasını temel amaç olarak alan, çalışanların bilgilendirilip yetkilendirilmesini ve takım çalışmalarıyla tüm süreçlerin sürekli iyileştirilmesini hedefleyen bir yönetim felsefesi” olarak tanımlanabilir. Bu tanım içerisinde kalite, müşteri beklentilerinin karşılanması ve aşılması, kalitesizlik ise topluma verilen toplam zararı ifade eder. müşteri, işletmedeki süreçlerin ürettiği ürün yada servisi kullanan kimsedir.
Bunlardan organizasyon içinde yer alanlara iç müşteri, bu ürün yada servisleri para ile satın alanlara ise dış müşteri diyoruz. TKY’ nin T’ si, toplamı, tüm çalışanların katılımını, yapılan işlerin tüm yönlerini, müşterilerin tümünü ve üretilen ürün ve hizmetlerin tümünü kapsar.
K’ si, kaliteyi, yani müşterilerin bugünkü beklenti ve ihtiyaçlarını tam ve zamanında karşılayıp, onlara gelecekteki beklentilerini aşan ürün ve servisler sunmak demektir. Y’ si ise, yönetimin her konuda çalışanlara liderlik yapması, çalışanlara örnek model oluşturması ve şirket çapında katılımcı yönetimin sağlanmasıdır.
ISO (International Organization of Standardization) kısaca uluslararası standartlar teşkilatıdır. Elektrik ve elektronik konuları dışında bütün konular hakkında uluslararası standartlar hazırlayan bir kuruluştur. Teşkilat 23 Şubat 1947 yılında İsviçre’nin Cenevre kentinde çalışmalarına başlamıştır. Bugün kuruluşun 196 üyesi bulunmaktadır. Türkiye ise ISO teşlikatına TSE aracıyla 26 Mayıs 1955 yılında üye olmuştur.
ISO’nun amacından ne yaptığından neleri kapsadığından bahsetmeden önce önemli terimlerin neler olduğunu öğrenmeliyiz. İlk olarak standart nedir? Nasıl oluşur? Bunlardan bahsedelim.
Standart veya Standardizasyon, çok kısa bir tabirle; üretimde, anlayışta, yönetimde, ölçme ve deneyde birörneklik demektir. Ya da daha uzun bir tanım yapmak gerekirse, belirli bir çalışmanın, o çalışma adına yapılacak bütün araştırma, deney, uygulama yöntemleri vb. çalışmalar için ülke ve ilgili tarafın yararına yapılması gereken kuralların bütünüdür. Bu çalışmalar sonucunda ortaya çıkan belge ve dökümanlara ise standart denenmektedir.
Kalite, TS 9005 standartında yapılan tanıma göre, bir ürün veya hizmetin belirlenen veya olabilecek ihtiyaçları karşılama kabiliyetine dayanan özelliklerin toplamıdır. Kalite ile ilgili birçok tanım yapılmıştır. Kalite, müşterinin beklentilerini ve isteklerini karşılamak, müşteriyi memnun etmektir.
Gelelim asıl konumuz olan uluslararası standartlar teşkilatının ne yaptığına. Farklı ülkeler, farklı teknolojilere sahip olmuştur. Oluşan bu farklılıklar üretilen ürünün veya hizmet edilen sektörün farklı kalite anlayışlarına sebeb oluyordu. Bu farklılıkları gidermek, Dünyanın her yerinde müşteri aynı kaliteyi almak için ISO devreye girdi.
Kalitenin güvence altına alınması ve bu kalitenin sürdürülmesi gerekliydi. Bunun için ISO teşkilatı 1987 yılında ISO 9000 standartlarını yayınlayarak uygulamaya koymuştur. ISO 9000 şirketlerin kalite yönetim sistemlerin model oluşturmuş olup, standart belirlemek yerine altyapı oluşturmaktadır.
1994 yılında ilk oluşturulan ISO standartları 4 ayrı maddeden oluşturulmaktaydı. Bunlar:
ISO 9001: Ürün geliştirme, tasarımı ve üretimi gibi imalatın bütün aşamalarını kapsamaktaydı.
ISO 9002: Üretimin tüm aşamalarını kapsamaktaydı.
ISO 9003: Üretim süreçlerinin sadece test aşamalarını kapsamaktaydı.
ISO 9004: Kalite yönetimi ve sistemlerini oluşturmak için rehber kurallarını vermekteydi.
who2000 yılında 4 ayrı madde ISO 9001: 2000 olarak tek bir maddede toplandı. 2000 yılında oluşturulan bu standart ile 1994 de hazırlanan standartlarda ortaya konulmayan hizmet sektörü standartlara dâhil olmuştur. Çevre yönetimi ile standartlar uyumlu hale gelmiştir. Günümüz gelişen teknolojileri ve kalitenin sürekli kendini yenilemesinden dolayı ISO 9001 standartları 2008 yılında tekrar revize edildi. Böylece kolay anlaşılabilir hale getirildi, yanlış anlaşılan kavramlar düzeltildi. ISO 9001: 2008 5 ana başlık altında incelenmektedir. Bunlar:
Son olarak ISO 9001:2015 revizyonu ile ileri seviye kalite yönetim sistemleri yapıları ve risk bazlı düşünme üzerine yoğunlaşıldı.
ISO belgesi ile ilgili daha detaylı bilgi için lütfen bizim ile irtibata geçiniz.
Nokta Belgelendirme ve Servis Hizmetleri LTD. STİ. olarak, Firmaların; Bakanlıklar, Türk Standartları Enstitüsü gibi kurumlar ile ilgili Belgelerini tüm yasal bürokratik süreçler içerisinde hazırlayarak süreç takibini ve belgelendirmesi işlemlerini tecrübeli teknik kadrosumuz ile yükünüzün bir nebze hafifletilmesini sağlıyoruz.
Seyitnizam Mah. Demirciler Sitesi, Galax B İş Merkezi No:73 Kat:1/105
Zeytinburnu/İstanbul
+90 212 546 33 22
info@noktaservis.com.tr